marinnyc6.reismee.nl

The Bronx

Oh boy, het regent buiten, en best wel overtuigend ook. En dat terwijl ik een wandeltour van zo'n 4 uur door de Bronx heb staan .... Ik zie op het nieuws dat het rond het middaguur iets minder hard gaat regenen ...

(subway art: 'the Bronx is zoals ze is, en niet zoals anderen vinden dat ze moet zijn':)


Nu maar hopen dat ze gelijk krijgen! Ik doe het wat rustig aan en ga nog wat kaarten schrijven in de zitkamer beneden, met een bakje koffie erbij.
Maar dan wordt het toch echt tijd om me richting Grand Central Terminal te begeven, het startpunt van de tour.


Ik moet overstappen op Times Square, alwaar grote emmers strategisch staan opgesteld om het lekkende hemelwater op te vangen ... oh boy ... zo hard regent het toch ook weer niet ...?
Voor het water in die emmers loopt, is het al 3 verdiepingen naar beneden gestroomd ... dat moet onderweg toch een boel schade aanrichten, denk ik??!!


In Grand Central neem ik nog wat te drinken en geniet van het decor en de drukte. Ook neem ik nog een stel foto's, maar helaas is het niets spectaculairs geworden ... dat dacht ik eigenlijk wel toen ik ze nam ...

(de boodschap: relax:)


De tour treft zich om 11 uur op Pershing Square. Er staan al diverse mensen te wachten. Uiteindelijk blijken we met zo'n man of 25 te zijn! Ik had een klein groepje van 5 max verwacht ... goh ...

(en laat de drukte achter je:)


Het eerste praatje van de tour vindt plaats in een atrium in de buurt. In ieder geval binnen, dus. Over hoe de Bronx eigenlijk het centrum van New York City is, want bijna alle toevoer van eten, drinken en handelswaar komt binnen via de Bronx.

Het enige 'landgedeelte' van de stad, ook, de rest is eigenlijk allemaal eiland.



Dan stappen we op de subway richting 167 street, alwaar we beginnen met diverse street art. Met de nodige toelichting natuurlijk. Het blijkt dat HipHop in de Bronx is ontstaan.


Wat later ruige taal is geworden, begon heel vriendelijk. Op 11 augustus 1973 besloot Clive Campbell, beter bekend als DJ Kool Herc, dat de pauzes tussen acts opgevuld moesten worden.

(wat details:)


Hij noemde het de 'Merry Go Round'. Niks geen harde taal, nog, dus. En daarom heet breakdancing ook breakdancing .... het dansen tussen 2 optredens door ... during the break, so to speak ...


Ook de architectuur komt aan bod. Als eerste de grote snelweg van Robert Moses, die de Bronx doormidden brak en waarvoor veel mensen uit hun huis gezet zijn.
Maar ook het.... een opvanghuis voor rijken die arm geworden zijn:



Of een beroemd hotel, waar veel bekende honkballers regelmatig logeerden, o.a. Babe Ruth:




We duiken halverwege even het Bronx Museum binnen, dat is gratis toegankelijk en even wat warmer. Gelukkig valt het met de regen inmiddels inderdaad wel mee.
We gaan eigenlijk allemaal als eerste even naar het toilet en de meesten daarna aan de koffie. Een paar van ons wagen zich aan de bescheiden collectie.



We eindigen, hoe kan het anders, bij het Yankee Stadium. 'Let's go Yankees.'
Trouwens, fun fact, weliswaar niet van de tour: de naam Yankees is afgeleid van het Nederlandse Jan Kees ... heb ik me laten vertellen ... grappig he?

De dag is al aardig gevorderd, inmiddels. Ik besluit om vanmiddag mijn yoga-groupon eens te verzilveren. Daarvoor moet ik naar 20 street, Manhattan. Gekocht toen mijn onderkomen daar in de buurt zou zijn.


Afijn, met de subway zit je er zo. Ik kan me nog goed herinneren toen ik voor het eerst, tijdens de trip met mijn neef, bij de halte 23 street weer boven water kwam ... ik was meteen onder de indruk van die buurt.
Zo heel anders dan midtown ... heerlijk, met die brownstone huizen.

Nou kun je in Nederland ook yoga lessen doen, uiteraard, maar ik blijf het leuk vinden dit soort dingen in New York te doen. Op die manier maak je toch heel even deel uit van het dagelijkse leven van de stad en ben je even geen toerist meer.

Ik heb een rustige les uitgekozen en kan aardig mee komen. Er zijn trouwens maar 3 leerlingen. De juf is zeer New Yorks. Praat heel veel en heel snel ... de helft volg ik niet zo en het lijkt wel of ze steeds achter me dingen voordoet ... net zo dat ik het niet kan zien ...
Ik volg de anderen dan maar, en de meeste houdingen ken ik wel.
Al met al een heerlijke stretch les in een mooi pand.


Avondeten doe ik weer in het park. Kan net, maar ik voel aan de lucht dat het weer gaat regenen, straks. Naast me zit een Nederlands stel en ik hoor ze zeggen: 'Nog even naar Times Square en dan maar eens vroeg naar bed?'
Ik kan mezelf niet bedwingen en wijs ze op de Morgan Library, hier om de hoek en op vrijdagavond gratis van 6 tot 9 ... ze aarzelen een beetje, verbaasd over iemand die zich zo maar met hun schema bemoeid, maar wandelen dan toch die kant op.
Zelf heb ik het Morgan ook op het programma staan, en ik kijk nog even op hun website (je hebt wifi in het park en tegenwoordig ook overal opladers! Dit omdat er onwijs veel gebruik gemaakt wordt van de wifi, ook door zakenmensen. Je herkent de opladers als kleine paaltjes met een blauw topje, verstopt tussen het groen)
Oh boy, ik heb mijn landgenoten verkeerd ingelicht .... het is pas vanaf 7 uur gratis ... dan gaan ze zeker een half uur te vroeg zijn!!
Dat gaat mij niet overkomen, ik begeef me naar Bookoff, om weer gewoon voor de heb een paar goedkope Japanse boekjes en films in te slaan ... 3 boeken en 2 DVD's voor 10$, daar doe ik het wel voor. Verder voel ik me ook altijd heel stoer als ik daar tussen de Japanners in de boeken sta te neuzen ... LOL ...


En dan ga ook ik naar de Morgan, waar op dit moment een tentoonstelling van Warhol te zien is. Nou vind ik de kunst van Warhol niet zo indrukwekkend, maar hem zeker wel. Of in ieder geval fascinerend.
Ik heb zijn dagboek ooit gelezen en vind het grappig er nu weer wat beelden bij te hebben.
Het is hier trouwens best druk, meer dan ik gewend ben eigenlijk. Maar het is er fijn vertoeven. Er blijkt trouwens ook weer wifi, dus ik zit een tijdje te genieten op een marmeren bank, omgeven door de meest schitterende muren en plafonds ... wat een bizarre plek is dit toch!

Eigenlijk had ik vanavond laat nog een sexy Disney Spoof op het programma staan (groupon ^_^), maar dat trek ik niet meer ... bovendien ben ik er vanavond achter gekomen dat de locatie dan weliswaar de naam 'theater' draagt, maar dat het toch meer een restaurant/bar is ...
Tja, daar ga ik niet in mijn eentje zitten, hoor ... zeker niet als ik nu eigenlijk al in slaap val ...
Kom, ik ga lekker naar bed ...
Yikes, het regent wel weer, buiten ... hmmm ... dan ga ik niet lopen, maar kies een ingewikkelde subway route ... om onderweg naar de eerste subwayhalte een bus tegen te komen.
Dat komt goed uit! Ik stap in, maar blijk de Metrocardbuiten door een systeem te moeten halen ... huh ... is dat nieuw? Ik probeer het, maar de machine pakt mijn kaart niet .... 'You have to press the Start button first' ... wordt er in koor achter me geroepen. Diverse malen trouwens, voor ik in de gaten heb dat ik aanwijzingen krijg .... wat kan ik zeggen? Ik functioneer niet goed als ik onder tijdsdruk sta, en dat sta ik altijd als mensen op me wachten .... ah, de startknop ... ja, nou lukt het ... ik draai me om en stap weer in ... maar nee, ik moet eerst het ticket nog uit het apparaat plukken .... dus ik weer terug ...

Goh, helemaal anders dan voorheen ... ik geloof dat de chauffeur ook nog iets zei over dat ik dat ticket bij hem in moet leveren, maar ik was al halverwege de bus en zowel hij als ik besluiten die opmerking maar te laten rusten ... En ondanks het drukke verkeer, heb ik zo toch mooi een korte route richting huis gevonden ...

Reacties

Reacties

philippe

The Bronx blijft een leuke plaats , wij vertoeven daar graag , iedere keer bij ons bezoek verkennen we de buurt . tju jammer van de regen. Laat het niet aan je hart komen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!